Dobry lider to nie tylko wsparcie. To inspiracja. Tak w 2 zdaniach można opisać cały ten tekst. Jednak by stać się inspiracją, należy najpierw ją w sobie odnaleźć i nią zarządzać. Jak być lepszym managerem? Sprawdź, jak rozwijać siebie, a tym samym zespół i wspierać pracowników w realizacji wspólnych celów.
15 cech dobrego managera
Poniżej lista 15 cech dobrego managera. Pod nią znajdziesz opis i przykład tego, jak wyrobić w sobie nawyk, który doprowadzi Cię do stania się lepszą wersją siebie w zarządzaniu zespołem.
- Bierz odpowiedzialność
- Buduj kulturę pracy
- Koncentruj się na mocnych stronach
- Wykaż asertywność i empatię
- Umiejętnie radź sobie ze stresem
- Efektywnie zarządzaj czasem
- Odwaga w podejmowaniu trudnych decyzji
- Jasno komunikuj cele i oczekiwania
- Stawiaj ambitne cele
- Słuchaj
- Buduj społeczność
- Zarządzaj sobą
- Skupiaj się nie tylko na wynikach
- Bądź na bieżąco
- Dziel się wiedzą
Bierz odpowiedzialność za zadania
Nie obwiniaj podwładnych. Ty zarządzasz zespołem, błąd jednego z pracowników to także Twój błąd. Analizuj i lokalizuj zalążki powstających problemów komunikacyjnych i technicznych. W ten sposób "wspólnymi siłami" możecie zażegnać problem u jego zalążków.
Buduj kulturę pracy i wzajemnego zaufania
Ukrywanie faktów, przemilczanie szczegółów - to prosta droga do tego, by w sytuacji gdy coś "wyjdzie na wierzch" zrazić do siebie pracowników. W zespole musi być transparentnie. Pracownik, który nie wie "ile na nim zarabia firma", "jaki ma wkład w realizację celów" jest niepoinformowany i niezadowolony, bo nie czuje się doceniany i sprawiedliwie oceniany.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Naucz się dbać o dobrostan emocjonalny pracowników, budować silne więzi oparte na zaufaniu i współpracy, gdzie pracownik czuje się zauważony i ważny takim, jaki jest, a organizacja zyskuje jego zaangażowanie i lojalność.
Kliknij i sprawdź nagranie: Bliżej potrzeb managerów
Koncentruj się na mocnych stronach pracowników
Nie szukaj dziury w całym. Pracownikowi podwinęła się noga? Każdemu się zdarza. Podkreśl to, co zrobił dobrze i zainspiruj do poprawy w zakresie, w którym poszło mu słabiej. Gdy atakujesz przywary pracowników, oni nie odbierają tego jako konstruktywną krytykę, tylko atak. To nie motywuje. Jest wręcz przeciwnie.
Wykazuj dużą asertywność, ale i empatię
By realizować cele, musisz być osobą stanowczą. Mów konkretnie, nie owijaj w bawełnę, egzekwuj realizację celów, jednak w sytuacji gdy nie uda się ich zrealizować, wspomóż pracownika. Karcenie tworzy konflikt. Konstruktywna krytyka + wsparcie stworzy okazję do znalezienia rozwiązania i nauczy pracownika, że w razie czego może liczyć na innych.
Co zrobić gdy komunikacja nie działa?
Sprawdź, jak dopasować komunikację do różnych osobowości człowieka: Gdy komunikacja nie działa
Umiejętnie radź sobie ze stresem
Rozładowywanie stresu na pracownikach sprawi, że oni również tacy będą. To prowadzi do mniejszej efektywności pracy. Bądź sterem, a nie kotwicą, która hamuje rozwój. Poza pracą dbaj o sen, rodzinę, hobby - to Cię odstresuje, co będzie widać po efektach pracy całego zespołu i Twoim zdrowiu.
Dowiedz się, jak lepiej zarządzać stresem z nagrania: Zrozum stres i poczuj ulgę
Efektywnie zarządzaj czasem
Zadania najważniejsze rób na początku. Zgodnie z zasadą Pareto 20% wykonywanych działań przynosi 80% oczekiwanych efektów. Metoda ta nie jest idealna, ale pamiętaj by najbardziej kreatywny i aktywny okres dnia wykorzystywać na działania organizacyjne, planowanie. Odpisywanie na maile i rozmowy motywacyjne możesz zostawić na później.
Odwaga w podejmowaniu trudnych decyzji
Strach przed konsekwencjami to hamulec ręczny w pracy managera. Nie robisz nic, bo się boisz - nic nowego, dobrego się nie wydarzy. Boisz się, ale robisz - coś się wydarzy - albo coś dobrego, albo coś złego, z czego wyciągniesz wniosek, który uchroni Cię przed popełnieniem błędu jeszcze raz.
Jasno komunikuj cele i oczekiwania
Pracownicy muszą wiedzieć "gdzie idziemy". Inaczej będą błądzić. Wspólny cel musi być transparentny. Celem nie jest zwiększyć sprzedaż. Celem jest pozyskać 2 nowych klientów w danym miesiącu, po to, by zapewnić sobie spokój w kolejnych.
Stawiaj ambitne cele
Zastanów się jakie cele chcecie osiągnąć i jakie narzędzia Wam w tym pomogą. Poinformuj zespół o celu, przedstaw oczekiwania i sposób weryfikowania postępów. Na końcu pokaż narzędzia i pokaż, że to w Waszym zasięgu, jednak wymaga zaangażowania.
Słuchaj
Twoje pomysły są dobre, ale Twoich pracowników również. Nie słuchasz ich wizji? Nie zdziw się, że z czasem nie będą nic proponować, ponieważ będą Cię uznawać za osobę z łatką "ja wiem wszystko lepiej".
Buduj społeczność, nie zespół zadaniowy
Zmotywowani pracownicy nie potrzebują codziennego dopingu. Wspieraj osoby, które są w dołku. Według badania opublikowanego w Journal Of Happiness Studies okazuje się, że najlepszą efektywność grupy uzyskuje się poprzez poprawę zaangażowania, osób, które są mniej zadowolone z pracy.
Jak zarządzać emocjami w zespole?
Na to pytanie odpowiedź znajdziesz tutaj: Z eMOCjami do ludzi
Zarządzaj sobą
Jeśli Twoje biurko wygląda jak pobojowisko, w Twoim telefonie widnieje 20 nieodebranych połączeń, a dzieci stale nie ma kto obierać ze szkoły tzn. że Twoja organizacja leży. Podnieś ją, a podniesiesz efektywność pracy i udowodnisz innym, że lepsza organizacja przekłada się na wydajniejszą pracę.
Nie tylko zyski definiują Twoją wartość dla firmy
Zyski w firmie są ważne, ale jeśli Twój zespół patrzy tylko na nie, uważa że to one definiują ich jako "ogniwa wartości przedsiębiorstwa". Jeśli ktoś nie dowozi wyników, prawdopodobnie potrzebuje pomocy. Buduj relacje, w których pracownicy czują się wspólnotą, która jest odpowiedzialna za realizację celów. Pamiętaj jednak, by kumpelskie relacje nie przesłoniły celów, za które jesteś rozliczany.
Bądź na bieżąco
Według Hipokratesa wyróżniamy 4 typy osobowości. Jedną z nich jest sangwinik. To osoba, która lubi zaczynać nowe rzeczy, to ją motywuje. W Twoim zespole może być przynajmniej kilka takich osób. Chcesz je zmotywować? Pokazuj nowinki. To sprawi, że automatycznie staną one w centrum inspiracji i rozwiązań, które przyniosą firmie innowacyjność, a Tobie lepsze wyniki.
Dziel się wiedzą i ucz się od zespołu
Pracownik ma techniczną wiedzę. To on potrafi wytłumaczyć rzeczy trudne w prosty sposób. Inspiruj się tym. To ułatwi Twoje rozmowy z klientami, bo lepiej zrozumiesz obszar działania specjalisty.
Jak zostać lepszym managerem?
15 powyższych cech to doskonały punkt wyjścia do zostania lepszym managerem. Są to jednak tylko "suche" porady, które teraz trzeba przekuć w praktykę. By tak się stało musisz postawić sobie cel - wprowadzenie nowych nawyków zarządzania zespołem.
Menadżer, kierownik, lider - jak stawiać sobie cele, by być lepszym w zarządzaniu?
Podobno wystarczy tylko 21 dni, by wyrobić w sobie nowy nawyk. Początki oczywiście są trudne, ale gdy przyświeca Ci konkretny cel, te 3 tygodnie to nic w porównaniu z jakością pracy, którą będziesz doświadczać przez kolejne miesiące, lata.
Nie musisz wyrabiać nawyków od zera. Weź te, które masz i ułatw sobie ich wdrożenie.
Przykład:
Rozmowy z pracownikami zajmują Ci mnóstwo czasu, bo zanim przedstawisz wizję, mija 30 minut, później pracownik przedstawia swoją, co zajmuje kolejne pół godziny i po 1H pracy nie ma żadnych konkretnych wniosków?
Wydrukuj założenia "nowego celu" i wyślij do pracownika przed spotkaniem. Gdy dojdzie do rozmowy, od razu zaczniecie rozmawiać o rozwiązaniach.
Chcesz zostać dobrym kierownikiem? Pracuj nad...
Sobą. To najważniejsze. Jeśli chcesz zmienić świat wokół siebie, musisz zacząć od siebie. Jak to zrobić? Pracuj nad...
Najważniejszymi cechami dobrego managera
Już je znasz. Teraz zaprojektuj 15 nawyków, które ułatwią Ci stosowanie się do nich regularnie i bez nadmiernego wysiłku.
Umiejętnościami miękkimi w zarządzaniu swoim zespołem
Dobra komunikacja to dobra współpraca. Widzisz, że rozmowy nie idą po Twojej myśli i generują stres u Ciebie i rozmówcy. Poznaj: drogę do akceptacji siebie i innych
Skutecznymi technikami kierowania zespołem zgodnie z Analizą Transakcyjną
Wszystkie powyższe metody w dużej mierze zależą od Twoich umiejętności komunikacji. O tym można napisać bardzo długi tekst, jednak w Grupie Spotkanie możesz przyswoić całość o wiele szybciej. W tym pomoże Ci nagranie: ABC Analizy Transakcyjnej
Menedżer a kierownik - osoby na tym stanowisku nie powinny...
Uciekać od odpowiedzialności za czyny i słowa. Jeśli nie osiągasz wyznaczonych celów, nie możesz zrzucać winny na innych. Jesteście zespołem, a Ty jego kapitanem.
W chwilach słabości ogniwa zespołu zawsze będą szukać oparcia i bardzo docenią to, że im je zaoferujesz.
Jak zostać menedżerem, którego pracownicy lubią, a pracodawca docenia?
Przeczytanie tego tekstu na nic się nie zda, jeśli nie wprowadzisz tych metod w życie. Każda z nich jest ważna, a efekt skali, który zauważysz po ich wdrożeniu, na pewno Cię zaskoczy.
Potrzebujesz wsparcia w rozwoju umiejętności managerskich? Poznaj pełną gamę szkoleń dostępnych w ofercie Grupy Spotkanie: Szkolenia dla biznesu