Pracę zespołu można porównać do maszyny. Jeśli jeden tryb zawiedzie, następuje unieruchomienie całego systemu. To układ naczyń powiązanych, gdzie każdy nawet najmniejszy szczegółów ma przełożenie na wydajność. Nie wiesz, jak zarządzać zespołem? Poznaj 30 zasad, które pomogą Ci na bieżąco serwisować “machinę” efektywnej pracy.
Zbuduj dobry zespół
Amazon już na etapie rekrutacji analizuję mnóstwo czynników, które decydują o przydatności pracownika. Jeff Bezos niektórych pytał nawet o rzeczy urwane z choinki, by poznać ich sposób wyszukiwania rozwiązań, np. dlaczego włazy do studzienek kanalizacyjnych są okrągłe? Rzetelna selekcja pracowników pozwoli Ci wygrać już w przedbiegach.
Poznaj każdego członka zespołu
Zorganizuj spotkanie integracyjne, gdzie każdy opowie o sobie, swoich pasjach i doświadczeniu. Stwórz ankietę z pytaniami o preferencje i styl pracy. Gdy kogoś denerwuje przeszkadzanie co 10 minut, albo SMS'y po 17:00, niech da Ci o tym znać.
Wykorzystaj mocne strony poszczególnych członków zespołu
Przydzielaj zadania, uwzględniając umiejętności i predyspozycje każdego. Stwórz "mapę talentów", aby każdy wiedział, gdzie może wykorzystać swoje mocne strony.
Pozytywne nastawianie i odpowiednie kompetencje
Dbaj o atmosferę w zespole, organizuj wspólne śniadania lub imprezy integracyjne. Zainwestuj w szkolenia, które rozwiną kompetencje członków zespołu. Przykład to spotkanie integracyjne w górach, gdzie w południe uczycie się nowych rzeczy, a wieczorem przy lampce wina możecie je omówić.
Daj każdemu właściwe narzędzia do wykonywania jego zadań
Zapewnij dostęp do nowoczesnego sprzętu i oprogramowania. Zorganizuj szkolenia z zakresu obsługi narzędzi. To Ci się zwróci. Lepsze narzędzie to nie tylko funkcjonalność, ale i wyższa wydajność.
Rozmawiaj ze swoimi współpracownikami
Organizuj regularne spotkania one-to-one, aby porozmawiać o postępach w pracy i problemach. Stwórz atmosferę otwartości i zaufania.
Bądź otwarty na opinie i sugestie swojego zespołu
Stwórz ankiety online lub skrzynkę na pomysły, gdzie każdy może anonimowo podzielić się swoją opinią.
Monitoruj efektywność pracy i udzielaj informacji zwrotnej
Ustal KPI dla każdego stanowiska i regularnie monitoruj ich osiąganie. Po każdym projekcie przeprowadź sesję feedbacku, gdzie każdy otrzyma konstruktywną krytykę i pochwałę.
Deleguj zadania, biorąc pod uwagę umiejętności
Nie staraj się robić wszystkiego sam. Jeden z Twoich pracowników lepiej rozumie techniczne zagadnienia branży klienta, z którymi Ty masz problem? Zaproś go na rozmowę lub deleguj na nie jej poprowadzenie.
Doceniaj i nagradzaj pracowników
Publicznie dziękuj za dobrą pracę. Płatne 3 dni wolnego za osiągnięcie świetnych wyników, dowiezienie sukcesu naprawdę potrafi zmotywować.
Nie bój się zrezygnować ze współpracy z kimś, kto się do tego nie nadaje
Nie zwalaj zbyt pochopnie, ale jeśli ktoś notorycznie nie wywiązuje się z obowiązków, rozważ zmianę w zespole. Zrób to natychmiast, im dłużej czekasz, tym gorzej.
Prowadź regularne oceny i wspieraj pracowników
Organizuj regularne rozmowy rozwojowe, aby ocenić postępy i wyznaczyć cele rozwojowe. Zapewnij dostęp do szkoleń i mentoringu.
Szkolenia i kursy - wspieraj rozwój pracowników
Zainwestuj w szkolenia, które pomogą członkom zespołu rozwinąć swoje umiejętności i poszerzyć wiedzę. Szczególnie przydatne to te z umiejętności miękkich (zespół sprzedażowy), AI (branża techniczna, technologiczna, informatyczna, marketingowa).
Określ i zwiększ motywacje w zespole
Oceń swoich pracowników pod kątem tego, jak komunikują się ze sobą, ale i co komunikują o swojej pracy. Choć nie dowiesz się tego bezpośrednio, to wyłapanie podczas "luźnych plotek" informacji, że pracownik narzeka na swoją pracę, to powód, który możesz wykorzystać do rozmowy i poprawy motywacji.
Planuj spotkania, by stworzyć kultury spotkań o niczym
Przygotuj agendę, technikalia i poinformuj pracowników, by się z tym zapoznali przed spotkaniem. Rozmawiajcie wyłącznie o wnioskach, rozwiązaniach.
Zastanów się, czy spotkanie jest potrzebne
Nie organizuj spotkań, jeśli można załatwić sprawę mailowo lub telefonicznie.
Konstruktywna krytyka - to dobry feedback, nie opierdziel
Krytykuj merytorycznie, a nie personalnie. Skup się na poprawie błędów, a nie na obwinianiu.
Jak zarządzać emocjami w zespole?
Na to pytanie odpowiedź znajdziesz tutaj: Z eMOCjami do ludzi
Zadbaj o porządek i nakreśl plan działania
Stwórz system organizacji pracy, aby każdy wiedział, co ma robić i kiedy.
Naucz się rozwiązywać konflikty
Interweniuj w przypadku konfliktów w zespole i staraj się je rozwiązywać w sposób konstruktywny.
Co zrobić gdy komunikacja nie działa?
Sprawdź, jak dopasować komunikację do różnych osobowości człowieka: Gdy komunikacja nie działa
Stawiaj realne wymagania
Wyobraź sobie siebie w roli pracownika. Jakie efekty jesteś w stanie dowieźć? To pozyskanie 10 nowych klientów? Sprzedaż 35 nowych produktów? Przykładów może być mnóstwo, ale zanim postawisz wymagania, zastanów się, co jest realne do dowiezienia.
Wyznacz jasne cele i działaj zespołowo
Cel ma być prosty i jasny np. Zwiększamy o 15% sprzedaż produktu X w marcu 2024 roku za pomocą marketingu w social mediach. Zły cel to: musimy zwiększyć sprzedaż!!!
Dbaj o integracje pracowników
Jeśli pracownicy dobrze czują się w swoim otoczeniu, pielęgnuj to. Daj im możliwość współpracy nad projektami, przyjaźnie w pracy mogą okazać się bardzo przydatne w kontekście realizacji trudnych zadań.
Oceniaj i rozliczaj z powierzonych zadań
Stawiaj granice. Rozliczaj, gdy efektywność pracy można zmierzyć. Na tej podstawie wyciągaj wnioski, które pozwolą Ci określić przeszkody.
Rozwijaj umiejętności komunikacyjne
Swoje i pracowników. W tym może Ci pomóc: ABC Analizy Transakcyjnej
Celebruj sukcesy, by motywować zespół
Organizuj imprezy integracyjne z okazji sukcesów zespołu. Daj wszystkim możliwość świętowania i docenienia wspólnej pracy.
Daj swobodę w działaniu
Ufaj swoim pracownikom i daj im swobodę w działaniu. Twoje pomysły może i są dobre, ale kto powiedział, że pracownik nie będzie miał lepszego? Jak to mówią: chcesz osiągnąć rzecz niemożliwą? Deleguj ją komuś, kto nie wie, że jest niemożliwa".
Wzmacniaj współpracę nie rywalizację
Pracownicy nie mogą się czuć jak gorsi. Sympatyzowanie z garstką sprawi, że pozostali będą czuć zazdrość i niechęć.
Weź odpowiedzialność za zarządzanie zespołem
To TY jesteś liderem, nie zapominaj o tym. Wydajność zależy od pracy zespołu, nie jednostek. Naucz się kierować zespołem naczyń powiązanych.
Zadbaj o siebie i bądź liderem
Dbaj o swoje zdrowie, rodzinę i hobby. Twoje niezadowolenie będzie odbijało się na pracownikach.
Komunikuj się skutecznie
Komunikacja to klucz do rozwiązywania problemów. Dobra komunikacja to narzędzie wydajniejszej pracy.
Podsumowanie
Umiejętność pracy w zespole to sztuka. Sztuka, którą należy korygować regularnie. Różne zadania, różni ludzie, różne wyzwania. Twój zespół i podejście musi być elastyczne. Z pomocą wyżej wymienionych 30 porad uda Ci się podkręcić efektywność pracy. Pamiętaj jednak, że wiele rozbija się o komunikację.
Potrzebujesz wsparcia w rozwoju umiejętności managerskich? Poznaj pełną gamę szkoleń dostępnych w ofercie Grupy Spotkanie: Szkolenia dla biznesu