Prawie 3 x większe zaangażowanie pracowników dzięki udzielaniu konstruktywnego feeedbacku. To wynik badania przeprowadzonego przez Instytut Gallupa. A to dopiero początek danych, które pokażą Ci, że umiejętne udzielanie informacji zwrotnej procentuje.
Dlaczego warto pracować nad przyjmowaniem informacji i dawaniem feedbacku w zespole?
Dawanie konstruktywnego feedbacku oznacza:
- 89% większe zadowolenie z pracy,
- 63% większe zaangażowanie,
- 79% większą satysfakcję z pracy.
Co ważne według prof. Christine Porath i Ton'ego Schwartza tylko 42% osób otrzymuje taki feedback w pracy. Widzisz, że warto konstruktywnie działać? W takim razie sprawdź, czym jest konstrukcja udzielania informacji zwrotnej.
Czym jest konstruktywny feedback (informacja zwrotna)?
Informacja zwrotna oparta na konstruktywnym feedbacku jest ważna, gdy chodzi o wspieranie rozwoju innych oraz poprawę efektywności ich pracy. Przekazywanie takiej informacji to proces komunikacji mający na celu podkreślenie mocnych stron pracownika i wskazanie obszarów do poprawy.
Pozytywny feedback - efektywny sposób postępowania
Konstruktywny feedback jest uczciwy, precyzyjny, oparty na faktach, zorientowany na przyszłość i powinien być wdrożony do firmy na stałe, nie od święta.
Negatywny feedback - krytyka i brak informacji
W odróżnieniu od krytyki, konstruktywny feedback skupia się na pomocniczym charakterze oraz rozwoju, zamiast na błędach i słabościach. Jest to proces wymagający empatii, zrozumienia i szacunku wobec odbiorcy.
Na czym polega metoda FUKO?
Jak w rozmowie nie fikać? Zastosuj metodę FUKO:
- F jak Fakty,
- U jak Uczucia/Ustosunkowanie się,
- K jak Konsekwencje/Korzyści,
- O jak Oczekiwania.
Jak to wygląda w praktyce? Poznaj 21 przykładów złego i dobrego feedbacku.
21 przykładów przekazywania konstruktywnego feedbacku
Zły feedback | Konstruktywny feedback |
Ten produkt jest nudny | Można by bardziej podkreślić innowacyjne cechy produktu |
Nikt tego nie kupi | Warto byłoby lepiej dopasować prezentację do profilu klienta |
To już było | W prezentacji brakuje informacji o cenie i dostępności produktu |
Lepiej byście tego nie wypuszczali na rynek | Można by dodać więcej przykładów zastosowania produktu |
Straciłem czas, oglądając tę prezentację | Doceniam włożoną pracę, ale uważam, że prezentację można by poprawić w kilku aspektach |
Produkt jest za drogi | Można by rozważyć obniżenie ceny produktu, aby był bardziej konkurencyjny |
Wygląda tandetnie | Warto byłoby dopracować design produktu, aby był bardziej atrakcyjny |
Jest niewygodny w użyciu | Można by poprawić ergonomię produktu, aby był bardziej wygodny w użyciu |
Nie działa tak, jak powinno | W instrukcji obsługi brakuje informacji o niektórych funkcjach produktu |
Jest bezużyteczny | Można by rozszerzyć funkcjonalność produktu, aby był bardziej wszechstronny |
Marketing produktu jest słaby | Można by wzmocnić działania marketingowe w mediach społecznościowych |
Reklama jest nieatrakcyjna | Warto byłoby stworzyć bardziej angażującą reklamę |
Kampania promocyjna jest źle skonstruowana | Kampanię promocyjną można by lepiej dopasować do targetu |
Nikt nie wie o tym produkcie | Można by zwiększyć zasięg informacji o produkcie |
Produkt nie ma szans na sukces | Doceniam włożoną pracę, ale uważam, że strategię marketingową można by poprawić w kilku aspektach |
Zespół projektowy nie spisał się na medal | Można by poprawić komunikację w zespole projektowym |
Prezentacja była źle przygotowana | Warto byłoby bardziej dopracować prezentację przed jej wygłoszeniem |
Szef projektu nie ma pojęcia o tym, co robi | Szefowi projektu można by udzielić konstruktywnej informacji zwrotnej |
To była strata czasu | Można by zorganizować spotkanie w celu omówienia uwag do prezentacji |
Nikt nie chciał słuchać tej prezentacji | Doceniam włożoną pracę, ale uważam, że prezentację można by poprawić w kilku aspektach |
Ten pomysł to porażka | Na podstawie zebranych informacji można zweryfikować, czy pomysł spełnia oczekiwania klientów |
Czy ma to wpływ na relacje ze współpracownikami?
Niezależnie jaką pozycję w firmie piastujesz i jakie masz doświadczenie. W przeszłości zapewne nie raz spotkała Cię sytuacja, w której szef, team leader, klient czy ktoś bliski skrytykował Twój pomysł.
Przypomnij sobie te uczucia. Miło?
Oczywiście, że nie. Krytykowanie pali mosty za Tobą i przed Tobą. Konstruktywny feedback nie zamyka dróg, otwiera nowe okrężne trasy dotarcia do celu, które w efekcie przekładają się na lepiej dopracowane rozwiązania.
Gdy krytykujesz pracowników, nie tylko ich demotywujesz. Tworzysz sytuację, w której emocje mogą przejąć kontrolę, a to może skończyć się pożarem. Nie chcesz ganiać po firmie z "gaśnicą"? Naucz się udzielać konstruktywnego feedbacku.
Doskonal i udzielaj konstruktywnych informacji zwrotnych
Na ten temat można mówić dużo i bardzo długo. Linijki tego tekstu i tak nie przedstawią Ci ogromu sytuacji i zagadnień, które są istotne. Dlatego przygotowałyśmy specjalne szkolenie: Proste zasady udzielania feedbacku
Poznaj przykładową lekcję i sprawdź, czy to dla Ciebie:
Materiał Cię przekonał?
A to tylko 1 z 9 części, które tworzą kurs, z którym wprowadzisz do organizacji porządek, spokój i lepszą komunikację. Pamiętaj, dana osoba odbiera to jak się komunikujesz na swój sposób. Zarządzenie kulturą słowa i znalezienie "miękkiej" formy przekazania informacji to nie słabość. To Twoja siła, która usprawni zarządzanie zespołem. Poznaj pełen program kursu: Proste zasady udzielania feedbacku